(0 33) 863 15 81 (0 33) 863 18 49
zso_lodygowice@poczta.onet.pl

Uroczyste otwarcie Zielonej Pracowni pod nazwą „Eko- Planeta”

W naszej szkole 12 grudnia b.r. odbyło się oficjalne otwarcie interdyscyplinarnej pracowni przyrodniczo- geograficzno- geologiczno- ekologicznej pod nazwą „Eko- Planeta”. Pracownia powstała, dzięki środkom finansowym wygranym w konkursie pn. „Zielona Pracownia, Projekt 2023” organizowanym przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach oraz finansowym wsparciu Urzędu Gminy Łodygowice.

Autorką zwycięskiego projektu oraz wizualnego wyglądu pracowni jest Pani Dagmara Szpyrka, nauczycielka przyrody i geografii. Projekt powstał dzięki zaangażowaniu Dyrekcji Szkoły Podstawowej nr 2 im. Władysława Jagiełły w Zespole Szkolno- Przedszkolnym w Łodygowicach.

Celem utworzenia Zielonej Pracowni oraz realizacji projektu zatytułowanego „Czyste niebo = Gwieździste niebo nad Beskidami” jest podniesienie jakości nauczania i poziomu wiedzy naszych uczniów w zakresie przyrody, geografii, astronomii, geologii i ekologii. Różnorodne zajęcia prowadzone w ramach projektu umożliwią uczniom spojrzenie na nauki przyrodnicze i szeroko rozumianą ekologię jako nauki o strukturze i funkcjonowaniu przyrody, zajmujące się badaniem oddziaływań pomiędzy organizmami a ich środowiskiem oraz wzajemnie między tymi organizmami. Zadaniem projektu jest skłanianie dzieci i młodzieży do myślenie przyczynowo- skutkowego, syntezy poznanych treści ekologicznych i wyciągania właściwych wniosków. Efektem tych działań będzie podniesienie świadomości ekologicznej naszych uczniów, budowanie poczucia odpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego oraz wdrażanie zachowań ekologicznych i sozologicznych w życiu codziennym. W ramach projektu w Zielonej Pracowni od września b.r. przeprowadzane są różnorodne zajęcia interdyscyplinarne łączące zagadnienia przyrodnicze w ujęciu całościowym ze szczególnym uwzględnieniem funkcjonowania ekosystemów w środowisku w ujęciu synergicznym, lokalnym oraz globalnym. Realizacja projektu przyczyni się do kształtowania postaw racjonalnego korzystania z zasobów Ziemi oraz pozwoli na poznawanie i zrozumienie procesów przyczynowo- skutkowych w fascynujący i technologicznie zaawansowany sposób. Jednym z celów utworzenia interdyscyplinarnej pracowni jest wprowadzanie innowacyjnych metod nauczania polegających na aktywizowaniu dzieci i młodzieży, próbach zafascynowania młodych, chłonnych umysłów zachodzącymi na Ziemi i we wszechświecie procesami, przeprowadzaniu doświadczeń, obserwacji i eksperymentów. Dlatego Zielona Pracownia wyposażona jest w nowoczesne, nieoczywiste pomoce dydaktyczne takie jak teleskop, lornetka astronomiczna, kamera cyfrowa, mikroskopy, zestaw laboratoryjny do przeprowadzania elektrolizy i pozyskiwania wodoru, zestawy eksperymentalne do pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych, planetarium do spektakularnego wyświetlania ciał niebieskich na nocnym niebie, lewitujący globus, barometr chemiczny, stacja pogody, detektor jakości powietrza, magnetyczny Układ Słoneczny, globusy fizyczne i polityczne oraz z konstelacjami nieba nocnego, gry ekologiczne, mapa astralna, szkło laboratoryjne, mapa zegarowa przedstawiająca czas strefowy w różnych miejscach na Ziemi. Pracownia wyposażona jest również w technologicznie zaawansowany dotykowy monitor interaktywny z wbudowanym modułem Wifi i Bluetooth oraz aplikacją do bezprzewodowego przesyłania obrazu, narzędziem do nanoszenia notatek i narzędziem do głosowania. Projekt pracowni zakłada, że nie jest to typowa sala lekcyjna, lecz miejsce wyjątkowe nie tylko pod względem dydaktycznym ale i estetycznym. Miejscem, w którym dzieci będą miały poczucie bliskości i niezwykłości naszej planety. Przestrzenią, w której będą chętnie przebywały.

W trakcie realizacji projektu uczniowie zdobędą wiedzę i umiejętności w zakresie ochrony i kształtowania środowiska. Cele te realizowane są podczas różnorodnych zajęć odbywających się w Zielonej Pracowni, prowadzonych przez Panią Dagmarę Szpyrkę:

  • lekcje geografii połączone z ekologią i ochroną środowiska (sozologią) w ramach realizacji podstawy programowej,

  • zajęcia przygotowujące uczniów do konkursów geograficznych, przyrodniczych , ekologicznych, wiedzy turystyczno- krajoznawczej,

  • zajęcia koła przyrodniczo- geograficznego rozwijające przyrodnicze, geograficzne, geologiczne i ekologiczne zainteresowania uczniów- przygotowujące do zajęć badawczych w terenie i warsztatów geologicznych,

  • stacjonarne i terenowe obserwacje astronomiczne,

  • zajęcia w ramach Szkolnego Koła Turystyczno- Krajoznawczego „Poszukiwacze Przygód” przygotowanie do wycieczek (górskich, miejskich) i obozów naukowych krajowych i zagranicznych. Głównym celem działalności SKTK jest rozwijanie zainteresowań, pasji przyrodniczych, geograficznych, geologicznych, ekologicznych i podróżniczych oraz kształtowanie postawy odpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego,

  • zajęcia rozwijające kreatywność- nauka geografii, ekologii, geologii i przyrody przez zabawę i doświadczenia (tworzenie modeli przestrzennych, gier edukacyjnych, makiet, obserwacje mikroskopowe, przeprowadzanie eksperymentów przyrodniczo- ekologicznych),

  • zajęcia w ramach innowacji pedagogicznej „All we need is green- Jestem częścią przyrody”- celem innowacji jest szerzenie zagadnień ekologicznych i sozologicznych, idei szacunku do przyrody i rozsądne, świadome korzystanie z jej zasobów oraz promowanie zdrowego i aktywnego stylu życia oraz podnoszenie kompetencji językowych uczniów. Innowacja prowadzona przez Panią Dagmarę Szpyrkę oraz Panią Annę Rapacz- Topiłko,

  • akcje ekologiczne: „Czyste góry - Czyste Beskidy”- przygotowanie do wyjścia w góry połączonego ze sprzątaniem szlaków turystycznych oraz turniejami wiedzy ekologicznej, Dzień Ziemi, Światowy Dzień Obszarów Wodno- Błotnych, Międzynarodowy Dzień Ziemi i Słońca, Dzień Bałtyku, Światowy Dzień Meteorologii i Pogody, Międzynarodowy Dzień Ptaków, Światowy Dzień Recyklingu, Godzina dla Ziemi,

powrót
Strzałka do góry