
Współpraca
XII EDYCJA WYMIANY POLSKO-NIEMIECKIEJ
(część 1) 2016/2017
Po raz kolejny mieliśmy przyjemność gościć w naszej szkole grupę uczniów z Niemiec wraz z opiekunami. Wymiana polsko-niemiecka odbyła się w dniach 26.09 – 01.10.2016 między szkołą w Zeven (Niemcy) a Gimnazjum nr 2 oraz Gimnazjum nr 1 w Łodygowicach.
W tym roku szkolnym w wymianie wzięli udział: Brygida Zondek, Zuzanna Kania, Mateusz Imielski, Szymon Puchałka i Daniel Czernek.
Podczas tego tygodnia niemiecka młodzież mieszkała u rodzin naszych uczniów, zwiedzała najbliższą okolicę (Łodygowice, Kraków, Oświęcim, Wadowice) uczestniczyła w zajęciach szkolnych oraz we wspólnym projekcie „Taniec polski”, w czasie którego młodzież uczyła się tańczyć Krakowiaka. Projekt taneczny był prowadzony przez kierowniczkę zespołu regionalnego „Magurzanie” panią Krystynę Mikociak. Młodzież miała okazję przebrać się w oryginalne stroje krakowskie.
Nasi goście byli bardzo zadowoleni i wręcz zafascynowani tym, co zobaczyli i z czym zetknęli się w Polsce. Urzekła ich przede wszystkim nasza otwartość i gościnność. Pojawiły się nowo zawarte przyjaźnie. Młodzież niemiecka wysoko oceniła atmosferę w domu, niezwykle ciepłe przyjęcie przez rodziny swoich partnerów.
Nasze oczekiwania się spełniły. Obie strony podsumowały ten tydzień wzajemnymi podziękowaniami i oklaskami. Wzruszenie przy pożegnaniu było doskonałym „termometrem” atmosfery w grupie.
Organizacyjnym wsparciem była pomoc naszych uczniów i ich rodziców, którzy od strony przyjęcia w domach wykazali duże zaangażowanie. Na podziękowanie zasługuje również nasza szkolna Rada Rodziców, od której otrzymaliśmy duże wsparcie finansowe i mogliśmy zorganizować ciekawe wyjazdy:
- Muzeum Jana Pawła II w Wadowicach
- Muzeum Auschwitz-Birkenau
- Wystawa byłego więźnia obozu w Auschwitz-Birkenau
- Zwiedzanie Krakowa
Pełni wrażeń po pierwszej części wymiany z niecierpliwością czekamy, aż nadejdzie Celem projektu wymiany jest integracja młodzieży z Polski i Niemiec. Chcemy, aby poprzez różnorodne projekty młodzi ludzie poznali się i doświadczyli życia codziennego w kraju sąsiada. Takie przeżycia są najlepszym motywatorem do nauki języków obcych i prowadzą często do przedłużenia znajomości po wspólnym projekcie - do prywatnych odwiedzin, korespondencji mailowej itp. - i o to właśnie chodzi!
A. K.
powrót