(0 33) 863 15 81 (0 33) 863 18 49
zso_lodygowice@poczta.onet.pl

Koncepcja pracy szkoły

KONCEPCJA PRACY SZKOŁY

Zespół Szkół Ogólnokształcących im. Władysława Jagiełły mieści się w Łodygowicach. Naszymi uczniami są dzieci i młodzież z terenu gminy i okolic. Jesteśmy otwarci na wszystkich, którzy akceptują wizję szkoły przyjaznej, umożliwiającej wszechstronny i pełny rozwój w poczuciu bezpieczeństwa. Ważne są dla nas następujące wartości: szacunek dla siebie i innych, współpraca i wspieranie się całego środowiska oraz wiara w możliwości naszych uczniów. Szczycimy się kreatywnością wychowanków, sukcesami życiowymi absolwentów oraz twórczymi i kompetentnymi nauczycielami.

Jesteśmy po to, aby:

  • wychować kulturalnego i odpowiedzialnego człowieka, który osiągnie sukces w życiu rodzinnym, społecznym i zawodowym
  • wpajać system wartości ogólnoludzkich
  • kształtować tolerancję
  • eliminować agresję
  • nauczać pracy nad sobą
  • kształtować umiejętności interpersonalne
  • kształtować otwartość na potrzeby innych
  • wzbudzać zainteresowania, rozwijać uzdolnienia
  • promować zdrowy styl życia.

Dodatkowo:

Hołdujemy wybranym wartościom systemu oceniania kształtującego:

  • w ZSO wszyscy przestrzegamy zasad wzajemnej podmiotowości w nauczaniu i wychowaniu
  • wzajemna współpraca i wspieranie się całego środowiska stanowi o kulturze pracy w ZSO
  • W ZSO stosujemy zasadę GÓRA – DÓŁ, DÓŁ – GÓRA we wszystkich relacjach pomiędzy uczniami, rodzicami, nauczycielami i dyrekcją
  • za podstawowe narzędzie komunikacji interpersonalnej w ZSO służy nam informacja zwrotna
  • tworzymy zgrany kolektyw uczniów i nauczycieli pozwalający nam cieszyć się wspólnie odkrywanym światem
  • dzięki elementom oceniania kształtującego uczymy, jak się uczyć przez całe życie i na całą szerokość życia
  • uwzględniamy trzy główne elementy oceniania kształtującego:
    • jasno określony cel
    • kryteria oceny
    • informację zwrotną.

Absolwent naszej szkoły jest:

  • komunikatywny, tzn.:
    • łatwo nawiązuje kontakty z otoczeniem
    • umie słuchać
    • umie rozładować napięcie emocjonalne
    • radzi sobie ze stresem
    • umie jasno, zdecydowanie, otwarcie wyrażać swoje myśli
    • jest otwarty w relacji z innymi
    • nie unika rozmowy o swoich problemach
    • jest asertywny - umie asertywnie odmawiać
  • kulturalny, tzn.:
    • odnosi się z szacunkiem do innych
    • zna kulturę i tradycje swojego regionu
    • umie się zachować w miejscach publicznych
    • zna tradycje szkoły i identyfikuje się z nimi
    • jest gospodarzem w swojej szkole
  • wyedukowany, tzn.:
    • jest przygotowany do wejścia na kolejny stopień edukacji
    • umie samodzielnie myśleć i działać
    • pracuje w grupie
  • rozwija swoje talenty i zainteresowania, tzn.:
    • radzi sobie w trudnych sytuacjach-w sposób twórczy rozwiązuje problemy
    • umie się uczyć - dobrze planuje i organizuje swoją naukę
    • umie oceniać swoją wiedzę
    • wykorzystuje w swojej pracy elementy oceniania kształtującego
  • zdrowy i wysportowany, tzn.:
    • uczestniczy w programach profilaktycznych dot. zdrowia
    • dba o swoją kondycję fizyczną
    • zna potrzeby swojego organizmu
    • mądrze gospodaruje czasem wolnym
    • czynnie uprawia sport i turystykę
    • posiada wiedzę na temat negatywnych skutków uzależnień

SZCZEGÓŁOWA KONCEPCJA PRACY W OPARCIU O POSZCZEGÓLNE OBSZARY

Obszar I
Działalność wychowawcza szkoły

  1. Budowanie przyjaznego i pozytywnego klimatu w szkole
    • dbałość o prawidłowe relacje pomiędzy uczniami, nauczycielami, rodzicami (przestrzeganie Statutu szkoły, elementów oceniania kształtującego)
    • kultywowanie tradycji szkolnej (organizowanie i aktywny udział w uroczystościach o charakterze rocznicowym i patriotycznym)
    • podejmowanie działań służących integracji uczniów, nauczycieli, rodziców i pracowników administracji
    • wspólne organizowanie imprez szkolnych, udział w wydarzeniach szkolnych, np. tradycje świąteczne, wycieczki, wyjazdowe szkolenia, ogniska, studniówka, apele.
  2. Kształtowanie postaw zgodnych z normami społecznymi
    • zapewnienie uczniom kontaktu z różnymi formami kultury, np. teatr, kino, muzeum
    • współdziałanie z instytucjami i organizacjami propagującymi działalność społeczną i charytatywną
    • diagnozowanie zachowania uczniów i podejmowanie działań w celu wyeliminowania zagrożeń, ocena ich skuteczności oraz modyfikacje w miarę potrzeb.
  3. Zapewnienie wielokierunkowego i wszechstronnego rozwoju ucznia w przyjaznym i bezpiecznym środowisku
    • zapewnienie uczniom poczucia bezpieczeństwa:
      • planowanie pracy zgodnie z przepisami BHP
      • wymiana sprzętu szkolnego
      • przegląd sprzętu i pomocy dydaktycznych pod względem bezpieczeństwa
      • przeprowadzenie próbnej ewakuacji
    • zapewnienie uczniom pierwszej pomocy przedmedycznej w nagłych wypadkach:
      • organizowanie szkoleń i kursów BHP dla nauczycieli
      • utrzymanie ścisłej współpracy ze służbą zdrowia i pielęgniarka szkolną
      • szkolenia z zakresu pierwszej pomocy
      • zakup koniecznych środków medycznych niezbędnych w czasie udzielania pierwszej pomocy
    • zapewnienie pomocy i wsparcia w rozwiązywaniu problemów uczniów:
      • utrzymanie współpracy z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w celu rozwiązywania problemów indywidualnych uczniów
      • organizacja warsztatów i spotkań z psychologiem dla nauczycieli, uczniów i rodziców
      • udostępnianie informacji na temat organizacji zwalczających agresję, przemoc w rodzinie, niosących pomoc uzależnionym
    • współpraca z organizacjami i instytucjami wspomagającymi szkołę w działaniach wychowawczych, np. konsultacje z PPP, Komendą Policji, Sądem Rodzinnym i Nieletnich
    • podejmowanie działań wychowawczych wynikających z potrzeb szkoły, ocena ich skuteczności i ewentualna modyfikacja
    • profilaktyka uzależnień i ich zwalczanie
    • propagowanie zdrowego stylu życia, kultury fizycznej i działań proekologicznych (np. realizacja projektów edukacyjnych).

Obszar II
Działalność dydaktyczna szkoły

  1. Analiza wyników: egzaminu gimnazjalnego, egzaminu maturalnego
    • udział szkoły w próbnych: egzaminach, opracowanie wniosków i ich wdrożenie
    • analiza wyników egzaminów dokonywana z wykorzystaniem różnych metod
    • analiza i wykorzystanie wyników: egzaminów do pracy dydaktycznej w celu podniesienia wyników nauczania
    • wdrażanie wniosków z analizy wyników egzaminów przez poszczególnych nauczycieli w celu podniesienia poziomu kształcenia.
  2. Nabywanie wiadomości i umiejętności przez uczniów
    • realizacja przyjętych elementów oceniania kształtującego (cele lekcji, kryteria oceniania, informacja zwrotna) w celu poprawienia efektywności procesu nauczania
    • analiza osiągnięć uczniów, formułowanie i wdrażanie wniosków, stymulacja w celu osiągnięcia wyższych wyników
    • motywowanie uczniów do udziału w konkursach i olimpiadach przedmiotowych, (np. prezentacja osiągnięć finalistów i laureatów, praca indywidualna z uczniem zdolnym).
    • indywidualizacja procesu nauczania
    • kształcenie umiejętności: świadomego wykorzystania informacji, które niosą ze sobą realizowane elementy OK, a także określania przez ucznia poziomu swojej wiedzy na podstawie wyników oceniania, umiejętności planowania swojego indywidualnego procesu uczenia się.
  3. Aktywność uczniów
    • prowadzenie zajęć pozalekcyjnych z uwzględnieniem potrzeb zgłaszanych przez uczniów
    • przystępowanie do projektów edukacyjnych
    • stosowanie aktywizujących metod nauczania
    • realizacja inicjatyw i projektów uczniowskich, np. projekty Samorządu Uczniowskiego, samorządów klasowych, wycieczki szkolne, itp.

Obszar III
Funkcjonowanie szkoły w środowisku lokalnym

  1. Dążenie do aktywnego uczestnictwa rodziców w życiu szkoły
    • stworzenie warunków sprzyjających kontaktom z rodzicami, np. ustalenie form i terminów spotkań, stały przepływ informacji o wynikach nauczania (dziennik internetowy, tabele ocen, zeszyty uwag, itp.)
    • pobudzanie aktywności rodziców, np. zapraszanie rodziców do pracy w zespołach, zapraszanie do udziału w uroczystościach szkolnych, wyróżnianie rodziców szczególnie zaangażowanych w życie szkoły
    • informowanie „na bieżąco” rodziców o zmianach w dokumentacji szkoły
    • prezentacja osiągnięć uczniów i szkoły (bieżąca informacja o prowadzonych działaniach, inicjatywach, zapoznanie rodziców z efektami dokonanych pomiarów)
    • zapewnienie rodzicom udziału w procesie decyzyjnym (zasięganie opinii w sprawach uczniów, szkoły, planowanie działań z uwzględnieniem stanowiska i oczekiwanej pomocy rodziców, wspólna ocena działań)
    • pogłębianie pedagogizacji rodziców.
  2. Ścisła współpraca z władzami samorządowymi i kuratoryjnymi w zakresie realizacji polityki oświatowej
    • opracowanie projektu organizacyjnego szkoły wraz z aneksami uwzględniającymi wprowadzane zmiany
    • konstruowanie budżetu placówki
    • kontrola działalności szkoły
    • ewaluacja wewnętrzna i zewnętrzna
    • kontrola interwencyjna
    • działania wspierające
    • szkolenia OKE
    • szkolenia dotyczące wykorzystania programów unijnych.

Obszar IV
Zarządzanie i organizacja

  1. Zapewnienie funkcjonowania szkoły zgodnie z jej statutem i prawem oświatowym.
    • aktualizowanie prawa wewnątrzszkolnego pod kątem zgodności z obowiązującym stanem prawnym oraz jego popularyzacja
    • zapewnienie dostępu do dokumentów wewnątrzszkolnych i prawa oświatowego
    • udostępnienie dokumentacji prawnej w bibliotece szkolnej, sekretariacie
    • udostępnienie najważniejszych dokumentów prawa szkolnego na stronie internetowej szkoły
    • tworzenie spójnego programu:
      • monitorowanie realizacji: Szkolnego Programu Wychowawczego i Profilaktycznego, Wewnątrzszkolnych Zasad Oceniania
      • monitorowanie spójności dokumentów szkolnych
    • praca w zespołach wychowawczych, przedmiotowych w celu rozwiązywania problemów szkoły i doskonalenia efektów jej pracy
    • sprawowanie wewnętrznego nadzoru pedagogicznego (ewaluacja wewnętrzna prowadzona z udziałem nauczycieli i wykorzystanie wniosków do planowania rozwoju szkoły).
  2. Kształtowanie potencjału kadrowego pod względem merytorycznym i wychowawczym.
    • podniesienie efektywności pracy dydaktyczno-wychowawczej uzależnione od umiejętności i wiedzy nauczycieli (udział w doskonaleniu wewnątrzszkolnym i zewnętrznym zgodnie z potrzebami nauczycieli szkoły)
    • stworzenie optymalnych warunków dla rozwoju zawodowego nauczycieli
    • motywowanie nauczycieli do działań sprzyjających spełnianiu wymagań na określony stopień awansu zawodowego
    • doskonalenie współpracy stażysta-opiekun
    • podnoszenie kwalifikacji i uzyskiwanie dodatkowych zgodnie z potrzebami szkoły.
  3. Poprawa warunków lokalowych i wyposażenia szkoły
    Inicjowanie działań poprawiających warunki lokalowe i wyposażenie szkoły w celu poprawy warunków realizacji programów nauczania i poszerzania oferty zajęć (remont korytarzy, wymiana sprzętu, doposażenie pracowni w pomoce dydaktyczne itp.).
  4. Pozyskiwanie dodatkowych środków finansowych
    • wdrażanie projektów związanych z poprawą estetyki i funkcjonalności otoczenia szkoły
    • wynajem pomieszczeń szkolnych (np. kolonie, obozy, letniska)
    • poszukiwanie sponsorów.
powrót
Strzałka do góry