
Koncepcja pracy szkoły
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY
Zespół Szkół Ogólnokształcących im. Władysława Jagiełły mieści się w Łodygowicach. Naszymi uczniami są dzieci i młodzież z terenu gminy i okolic. Jesteśmy otwarci na wszystkich, którzy akceptują wizję szkoły przyjaznej, umożliwiającej wszechstronny i pełny rozwój w poczuciu bezpieczeństwa. Ważne są dla nas następujące wartości: szacunek dla siebie i innych, współpraca i wspieranie się całego środowiska oraz wiara w możliwości naszych uczniów. Szczycimy się kreatywnością wychowanków, sukcesami życiowymi absolwentów oraz twórczymi i kompetentnymi nauczycielami.
Jesteśmy po to, aby:
- wychować kulturalnego i odpowiedzialnego człowieka, który osiągnie sukces w życiu rodzinnym, społecznym i zawodowym
- wpajać system wartości ogólnoludzkich
- kształtować tolerancję
- eliminować agresję
- nauczać pracy nad sobą
- kształtować umiejętności interpersonalne
- kształtować otwartość na potrzeby innych
- wzbudzać zainteresowania, rozwijać uzdolnienia
- promować zdrowy styl życia.
Dodatkowo:
Hołdujemy wybranym wartościom systemu oceniania kształtującego:
- w ZSO wszyscy przestrzegamy zasad wzajemnej podmiotowości w nauczaniu i wychowaniu
- wzajemna współpraca i wspieranie się całego środowiska stanowi o kulturze pracy w ZSO
- W ZSO stosujemy zasadę GÓRA – DÓŁ, DÓŁ – GÓRA we wszystkich relacjach pomiędzy uczniami, rodzicami, nauczycielami i dyrekcją
- za podstawowe narzędzie komunikacji interpersonalnej w ZSO służy nam informacja zwrotna
- tworzymy zgrany kolektyw uczniów i nauczycieli pozwalający nam cieszyć się wspólnie odkrywanym światem
- dzięki elementom oceniania kształtującego uczymy, jak się uczyć przez całe życie i na całą szerokość życia
-
uwzględniamy trzy główne elementy oceniania kształtującego:
- jasno określony cel
- kryteria oceny
- informację zwrotną.
Absolwent naszej szkoły jest:
-
komunikatywny, tzn.:
- łatwo nawiązuje kontakty z otoczeniem
- umie słuchać
- umie rozładować napięcie emocjonalne
- radzi sobie ze stresem
- umie jasno, zdecydowanie, otwarcie wyrażać swoje myśli
- jest otwarty w relacji z innymi
- nie unika rozmowy o swoich problemach
- jest asertywny - umie asertywnie odmawiać
-
kulturalny, tzn.:
- odnosi się z szacunkiem do innych
- zna kulturę i tradycje swojego regionu
- umie się zachować w miejscach publicznych
- zna tradycje szkoły i identyfikuje się z nimi
- jest gospodarzem w swojej szkole
-
wyedukowany, tzn.:
- jest przygotowany do wejścia na kolejny stopień edukacji
- umie samodzielnie myśleć i działać
- pracuje w grupie
-
rozwija swoje talenty i zainteresowania, tzn.:
- radzi sobie w trudnych sytuacjach-w sposób twórczy rozwiązuje problemy
- umie się uczyć - dobrze planuje i organizuje swoją naukę
- umie oceniać swoją wiedzę
- wykorzystuje w swojej pracy elementy oceniania kształtującego
-
zdrowy i wysportowany, tzn.:
- uczestniczy w programach profilaktycznych dot. zdrowia
- dba o swoją kondycję fizyczną
- zna potrzeby swojego organizmu
- mądrze gospodaruje czasem wolnym
- czynnie uprawia sport i turystykę
- posiada wiedzę na temat negatywnych skutków uzależnień
SZCZEGÓŁOWA KONCEPCJA PRACY W OPARCIU O POSZCZEGÓLNE OBSZARY
Obszar I
Działalność wychowawcza szkoły
-
Budowanie przyjaznego i pozytywnego klimatu w szkole
- dbałość o prawidłowe relacje pomiędzy uczniami, nauczycielami, rodzicami (przestrzeganie Statutu szkoły, elementów oceniania kształtującego)
- kultywowanie tradycji szkolnej (organizowanie i aktywny udział w uroczystościach o charakterze rocznicowym i patriotycznym)
- podejmowanie działań służących integracji uczniów, nauczycieli, rodziców i pracowników administracji
- wspólne organizowanie imprez szkolnych, udział w wydarzeniach szkolnych, np. tradycje świąteczne, wycieczki, wyjazdowe szkolenia, ogniska, studniówka, apele.
-
Kształtowanie postaw zgodnych z normami społecznymi
- zapewnienie uczniom kontaktu z różnymi formami kultury, np. teatr, kino, muzeum
- współdziałanie z instytucjami i organizacjami propagującymi działalność społeczną i charytatywną
- diagnozowanie zachowania uczniów i podejmowanie działań w celu wyeliminowania zagrożeń, ocena ich skuteczności oraz modyfikacje w miarę potrzeb.
-
Zapewnienie wielokierunkowego i wszechstronnego rozwoju ucznia w przyjaznym i bezpiecznym środowisku
-
zapewnienie uczniom poczucia bezpieczeństwa:
- planowanie pracy zgodnie z przepisami BHP
- wymiana sprzętu szkolnego
- przegląd sprzętu i pomocy dydaktycznych pod względem bezpieczeństwa
- przeprowadzenie próbnej ewakuacji
-
zapewnienie uczniom pierwszej pomocy przedmedycznej w nagłych wypadkach:
- organizowanie szkoleń i kursów BHP dla nauczycieli
- utrzymanie ścisłej współpracy ze służbą zdrowia i pielęgniarka szkolną
- szkolenia z zakresu pierwszej pomocy
- zakup koniecznych środków medycznych niezbędnych w czasie udzielania pierwszej pomocy
-
zapewnienie pomocy i wsparcia w rozwiązywaniu problemów uczniów:
- utrzymanie współpracy z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w celu rozwiązywania problemów indywidualnych uczniów
- organizacja warsztatów i spotkań z psychologiem dla nauczycieli, uczniów i rodziców
- udostępnianie informacji na temat organizacji zwalczających agresję, przemoc w rodzinie, niosących pomoc uzależnionym
- współpraca z organizacjami i instytucjami wspomagającymi szkołę w działaniach wychowawczych, np. konsultacje z PPP, Komendą Policji, Sądem Rodzinnym i Nieletnich
- podejmowanie działań wychowawczych wynikających z potrzeb szkoły, ocena ich skuteczności i ewentualna modyfikacja
- profilaktyka uzależnień i ich zwalczanie
- propagowanie zdrowego stylu życia, kultury fizycznej i działań proekologicznych (np. realizacja projektów edukacyjnych).
-
zapewnienie uczniom poczucia bezpieczeństwa:
Obszar II
Działalność dydaktyczna szkoły
-
Analiza wyników: egzaminu gimnazjalnego, egzaminu maturalnego
- udział szkoły w próbnych: egzaminach, opracowanie wniosków i ich wdrożenie
- analiza wyników egzaminów dokonywana z wykorzystaniem różnych metod
- analiza i wykorzystanie wyników: egzaminów do pracy dydaktycznej w celu podniesienia wyników nauczania
- wdrażanie wniosków z analizy wyników egzaminów przez poszczególnych nauczycieli w celu podniesienia poziomu kształcenia.
-
Nabywanie wiadomości i umiejętności przez uczniów
- realizacja przyjętych elementów oceniania kształtującego (cele lekcji, kryteria oceniania, informacja zwrotna) w celu poprawienia efektywności procesu nauczania
- analiza osiągnięć uczniów, formułowanie i wdrażanie wniosków, stymulacja w celu osiągnięcia wyższych wyników
- motywowanie uczniów do udziału w konkursach i olimpiadach przedmiotowych, (np. prezentacja osiągnięć finalistów i laureatów, praca indywidualna z uczniem zdolnym).
- indywidualizacja procesu nauczania
- kształcenie umiejętności: świadomego wykorzystania informacji, które niosą ze sobą realizowane elementy OK, a także określania przez ucznia poziomu swojej wiedzy na podstawie wyników oceniania, umiejętności planowania swojego indywidualnego procesu uczenia się.
-
Aktywność uczniów
- prowadzenie zajęć pozalekcyjnych z uwzględnieniem potrzeb zgłaszanych przez uczniów
- przystępowanie do projektów edukacyjnych
- stosowanie aktywizujących metod nauczania
- realizacja inicjatyw i projektów uczniowskich, np. projekty Samorządu Uczniowskiego, samorządów klasowych, wycieczki szkolne, itp.
Obszar III
Funkcjonowanie szkoły w środowisku lokalnym
-
Dążenie do aktywnego uczestnictwa rodziców w życiu szkoły
- stworzenie warunków sprzyjających kontaktom z rodzicami, np. ustalenie form i terminów spotkań, stały przepływ informacji o wynikach nauczania (dziennik internetowy, tabele ocen, zeszyty uwag, itp.)
- pobudzanie aktywności rodziców, np. zapraszanie rodziców do pracy w zespołach, zapraszanie do udziału w uroczystościach szkolnych, wyróżnianie rodziców szczególnie zaangażowanych w życie szkoły
- informowanie „na bieżąco” rodziców o zmianach w dokumentacji szkoły
- prezentacja osiągnięć uczniów i szkoły (bieżąca informacja o prowadzonych działaniach, inicjatywach, zapoznanie rodziców z efektami dokonanych pomiarów)
- zapewnienie rodzicom udziału w procesie decyzyjnym (zasięganie opinii w sprawach uczniów, szkoły, planowanie działań z uwzględnieniem stanowiska i oczekiwanej pomocy rodziców, wspólna ocena działań)
- pogłębianie pedagogizacji rodziców.
-
Ścisła współpraca z władzami samorządowymi i kuratoryjnymi w zakresie realizacji polityki oświatowej
- opracowanie projektu organizacyjnego szkoły wraz z aneksami uwzględniającymi wprowadzane zmiany
- konstruowanie budżetu placówki
- kontrola działalności szkoły
- ewaluacja wewnętrzna i zewnętrzna
- kontrola interwencyjna
- działania wspierające
- szkolenia OKE
- szkolenia dotyczące wykorzystania programów unijnych.
Obszar IV
Zarządzanie i organizacja
-
Zapewnienie funkcjonowania szkoły zgodnie z jej statutem i prawem oświatowym.
- aktualizowanie prawa wewnątrzszkolnego pod kątem zgodności z obowiązującym stanem prawnym oraz jego popularyzacja
- zapewnienie dostępu do dokumentów wewnątrzszkolnych i prawa oświatowego
- udostępnienie dokumentacji prawnej w bibliotece szkolnej, sekretariacie
- udostępnienie najważniejszych dokumentów prawa szkolnego na stronie internetowej szkoły
-
tworzenie spójnego programu:
- monitorowanie realizacji: Szkolnego Programu Wychowawczego i Profilaktycznego, Wewnątrzszkolnych Zasad Oceniania
- monitorowanie spójności dokumentów szkolnych
- praca w zespołach wychowawczych, przedmiotowych w celu rozwiązywania problemów szkoły i doskonalenia efektów jej pracy
- sprawowanie wewnętrznego nadzoru pedagogicznego (ewaluacja wewnętrzna prowadzona z udziałem nauczycieli i wykorzystanie wniosków do planowania rozwoju szkoły).
-
Kształtowanie potencjału kadrowego pod względem merytorycznym i wychowawczym.
- podniesienie efektywności pracy dydaktyczno-wychowawczej uzależnione od umiejętności i wiedzy nauczycieli (udział w doskonaleniu wewnątrzszkolnym i zewnętrznym zgodnie z potrzebami nauczycieli szkoły)
- stworzenie optymalnych warunków dla rozwoju zawodowego nauczycieli
- motywowanie nauczycieli do działań sprzyjających spełnianiu wymagań na określony stopień awansu zawodowego
- doskonalenie współpracy stażysta-opiekun
- podnoszenie kwalifikacji i uzyskiwanie dodatkowych zgodnie z potrzebami szkoły.
-
Poprawa warunków lokalowych i wyposażenia szkoły
Inicjowanie działań poprawiających warunki lokalowe i wyposażenie szkoły w celu poprawy warunków realizacji programów nauczania i poszerzania oferty zajęć (remont korytarzy, wymiana sprzętu, doposażenie pracowni w pomoce dydaktyczne itp.). -
Pozyskiwanie dodatkowych środków finansowych
- wdrażanie projektów związanych z poprawą estetyki i funkcjonalności otoczenia szkoły
- wynajem pomieszczeń szkolnych (np. kolonie, obozy, letniska)
- poszukiwanie sponsorów.