(0 33) 863 15 81 (0 33) 863 18 49
zso_lodygowice@poczta.onet.pl

Trzecia część projektu Erasmus+ "Inclusive Strategies" w Rumunii

Kolejny, trzeci już etap międzynarodowej wymiany młodzieży w ramach projektu Erasmus+ KA229 o nazwie "Inclusive Strategies" rozpoczął się w Rumunii. Polska grupa składająca się z koordynatora projektu, pani Anny Rapacz-Topiłko i pani Barbary Jurkiewicz-Filiks, wraz z sześciorgiem uczniów z ZSO Łodygowice, biorących udział w projekcie, poleciała do Rumunii. Tam odbyło się spotkanie dla wszystkich międzynarodowych członków projektu, czyli uczniów i nauczycieli z Rumunii, Turcji i Portugalii.

Relację z pobytu przedstawiają poniżej nasi uczniowie.

Niedziela - 6 październik

Pierwszego dnia naszej mobilności byliśmy w ciągłej podróży. Nad ranem, na lotnisku w Krakowie, po oczekiwaniu na samolot, gdy już prawie do niego wsiadaliśmy, okazało się że lot będzie opóźniony. Tak więc utknęliśmy na lotnisku na długie godziny. Czas oczekiwania postanowiliśmy umilić sobie zwiedzaniem centrum Krakowa i wizytą w kinie. W tym czasie zmieniono nam lot, przewoźnika i miasto docelowe – zamiast Sibiu – Bukareszt, stolica Rumunii. Po wielu perypetiach do miejsca docelowego i hotelu dotarliśmy o 3.30 nad ranem w poniedziałek.

Poniedziałek - 7 październik

Pierwsza wizyta w szkole w Turnu Rosu.
Nasze pierwsze spotkanie z grupami z Portugalii, Turcji i Rumunii. Zwiedzanie szkoły i uroczyste powitanie. Wspólny lunch i zabawy integracyjne – pierwsze lody przełamane.

Wtorek - 8 październik

Kolejny dzień zajęć integracyjnych w szkole. Tematem przewodnim warsztatów było „the beauty of autumn” – wszystkie prace wyszły piękne…zresztą zobaczcie sami. Potem wieczór w basenie hotelowym i relaks po wyjątkowo długiej podróży.

Środa - 9 październik

3 dnia wstaliśmy wyjątkowo wcześnie. Nikomu się to nie podobało, ale musieliśmy, ponieważ droga do zamku w Brenie była długa. Zamek Draculi okazał się nie taki straszny. Po zwiedzaniu zamku z przewodnikiem (w języku angielskim) zjedliśmy nikomu nie smakujący obiad i słodki deser, który o dziwo był pyszny. Chwila na spacer, zakup upominków (UNO!) i powrót do autokaru i hotelu. Wycieczki autokarowe mają to do siebie, że ludzie bliżej się poznają – tutaj pomocna okazała się zakupiona wcześniej gra. Całą drogę graliśmy w UNO z Turkami i Portugalczykami. Dowiedziałam się wielu ciekawych rzeczy i zrobiłam z nimi sesję zdjęciową. Po powrocie poszliśmy się topić do basenu i wypacać w saunie.

10000 kroków!

Czwartek - 10 październik

Ten dzień rozpoczęliśmy poranną pobudką i smacznym śniadaniem. Od razu po zjedzeniu udaliśmy się w kierunku przystanku autobusowego. Pojechaliśmy autobusem do Muzeum Etnograficznego Astra, gdzie mieliśmy zorganizowane warsztaty, na których uczyliśmy się haftować. Poznaliśmy też historię miasta Sibiu i Transylwanii.
Po warsztatach zjedliśmy lunch na terenie skansenu i na nogach wróciliśmy do hotelu – jedyne 15000 kroków! Zmęczeni po spacerze mieliśmy jeszcze siły na basen.

Piątek - 11 październik

Biało-czarne warsztaty taneczne w Turnu Rosu, piękne ludowe stroje i rumuńska muzyka. Po warsztatach udaliśmy się do pobliskiego (3km) klasztoru i muzeum. Do Polski wrócimy bardzo fit – jedyne 18000 kroków!
Wieczorem – Farawell party i wręczenie certyfikatów. I coś na co wszyscy czekamy - nocne zwiedzanie miasta.

Sobota - 12 październik

Wszystko, co dobre kiedyś się kończy – czas wracać do domu.